Aktuality ze školství ke dni 15. 3.

Učitelé by se neměli držet mýtů o individuálním stylu výuky, varují vědci

kindTřicet předních britských vědců z oborů neurověd, vzdělávání a psychologie napsalo otevřený dopis deníku Guardian. Vyjadřují v něm obavy z vyučovacího stylu, který začíná být populární mezi některými pedagogy. Píší, že učit každé dítě podle jeho individuálního stylu, neznamená automaticky lepší výsledky, a že školy by měly dát přednost praxi, která se osvědčí.

Obavy z příliš individualizovaného přístupu k učení v Guardianu vyjádřila také nezávislá britská nadace Educational Endowment Foundation, která poskytuje granty na vzdělávání. Podle ní lze jen těžko najít důkazy pro existenci souboru učebních stylů, které by dokládaly dlouhodobé rozdíly ve stylech, jak se mladí lidé učí. A není vhodné rozdělovat žáky do skupin nebo kategorií podle domnělých učebních stylů. Ministerstvo školství se oficiálně k různosti učebních stylů nevyjádřilo, jeho mluvčí ale Guardianu řekla, že o tom, jak vést žáky a studenty, by měli rozhodovat sami učitelé.

Více zde.

Informace o povinném předškolním vzdělávání

Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy připravilo informační materiály ke změnám v předškolním vzdělávání, které souvisí s novelou školského zákona. Materiály jsou rozděleny pro zákonné zástupce dětí, pro mateřské školy a pro zřizovatele, aby umožnily snažší orientaci v nově nastavených pravidlech. Zároveň je vydána souhrnná informace o všech změnách, které se týkají předškolního vzdělávání, a které vyplývají z novely školského zákona.

Více zde.

Odborníci si lámou hlavu, jak začlenit do školní výuky bezpečnostní témata

Bezpečnostní témata se na školách dostatečně neprobírají, jejich výuka neodpovídá potřebám společnosti. Vyplývá to ze zprávy ministerstva vnitra. Ministerstvo s resortem školství proto vytvoří expertní skupinu, která bude hledat lepší způsob pro začlenění bezpečnostních témat do výuky. Systém branné výchovy se zrušil v roce 1991.

Většina učitelů základních a středních škol se za poslední dva roky nezúčastnila žádného školení na bezpečnostní téma. Ministerstvo by to chtělo změnit tak, aby z vysokých škol odcházeli učitelé proškoleni.

Více zde.

Aliance pro otevřené vzdělávání vyzývá české europoslance, aby zabránili přijetí směrnice s negativním dopadem na vzdělávání

Aliance pro otevřené vzdělávání se připojuje k výzvě více než tří desítek organizací z dvanácti zemí ke svým národním zástupcům v Evropském parlamentu, aby podpořili změny v navrhované směrnici k autorskému právu na jednotném digitálním trhu. Ta mimo jiné považuje za vzdělání pouze výuku v tradiční kamenné škole, což komplikuje vzdělávání dospělých a opomíjí celou škálu institucí neformálního vzdělávání, jako jsou muzea, knihovny apod.

“Navrhovaná směrnice nerespektuje skutečnost, že se lidé budou v důsledku postupující robotizace a automatizace muset cyklicky vzdělávat během života, a to nejen do svých dvaceti let a už vůbec ne pouze ve škole či jiné instituci. Tato směrnice nerespektuje vzdělávací potřeby pro moderní Průmysl 4.0.,” vysvětluje důvody koordinátorka projektu Otevřeného vzdělávání v organizaci EDUin Tamara Kováčová, proč se Aliance pro otevřené vzdělávání k výzvě připojila.

Více zde.

Další příspěvky