Aktuality ze školství ke dni 17. 5.

Nástupce Valachové musí dát do pořádku dotace na sport a vyjednat rozpočet pro školství

Kateřině Valachové (ČSSD) zbývají poslední dva týdny v čele ministerstva školství. V Karmelitské ulici usilovně pracují, aby se co nejvíce věcí stihlo do konce května, kdy chce Valachová z úřadu odejít. V červnu už by ho měl vést nový ministr či ministryně. Nástupce bude muset v první řadě co nejrychleji udělat pořádek v dotacích na sport.

Premiér Bohuslav Sobotka se příští týden začne scházet s kandidáty, kteří by Valachovou mohli nahradit. „Nechci teď spekulovat o konkrétních jménech,“ odmítl ČTK sdělit, koho si na schůzky pozval. Zatím se hovoří jen o jediném kandidátovi − Stanislavu Štechovi, současném náměstkovi ministryně. Ten měl dosud na starosti především zákon, který má podpořit integraci postižených dětí do běžných škol. „Zatím koluje jméno náměstka Štecha, ale to je vše, co k tomu můžu říci,“ potvrdila ministryně práce a sociálních věcí Michaela Marksová (ČSSD).

Více zde.

Celkem 246 projektů z OP VVV přispěje k lepšímu vzdělávání

Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy dokončilo hodnocení dalších čtyř výzev Operačního programu Výzkum, vývoj a vzdělávání zaměřených na zvyšování kvality regionálního školství. Hodnoceno bylo 317 projektů za více než 3,4 miliardy korun. Úspěšně hodnotícím procesem prošlo 246 projektů za téměř 3,2 miliardy korun, většina z nich se již nachází ve fázi realizace.

Celková alokace výzev Individuální projekty systémové a Individuální projekty systémové II byla 2,45 miliardy korun. Desítka projektů, která úspěšně prošla hodnocením, dostane téměř 2,2 miliardy korun. Konkrétně finanční podporu získaly projekty Národního institutu pro další vzdělávání, Národního ústavu pro vzdělávání, Úřadu vlády České republiky a České školní inspekce. Již nyní se 7 z nich nachází ve fázi realizace. „Cílem těchto projektů je systémově a koncepčně snížit nerovnosti ve vzdělávání, podpořit kvalitní řízení vzdělávacího systému a učitele jako klíčový předpoklad kvalitní výuky,“ doplňuje Václav Velčovský, náměstek pro řízení sekce operačních programů.

Více zde.

Jak naučit to, co víte, a jak přitom zvládnout celou třídu?

V březnu se neusmívej, byla jedna z prvních rad, které jihokorejský učitel Yoon Young Lee dostal při nástupu do zaměstnání. Březen je tamní první měsíc školního roku a rada odkazovala na to, že ze začátku má být učitel přísný a neosobní. Lee touto citací otevírá na blogu OECD Education Today svůj příspěvek o pocitech a potížích nastupujících učitelů.

Závěry z dat pro TALIS 2013 (mezinárodního šetření o vyučování a učení) zkoumají, nakolik se noví učitelé cítí být připraveni co do obsahu učiva v předmětu, které učí, co do pedagogických znalostí a co do „třídní praxe“. Poslední dvě pole přitom za tím prvním zaostávají. Zatímco 51 % učitelů se cítí velmi dobře připraveno co do oborových znalostí, jen 32 % se takto cítí ohledně pedagogiky a 34 % ohledně třídní praxe. Pocit připravenosti u začínajících učitelů je samozřejmě nižší než u jejich zkušenějších kolegů – a rozdíl je znatelný právě u posledních dvou oblastí.

Více zde.

S Wordem se budou žáci učit v hodinách češtiny, s Excelem v matematice. A v informatice budou programovat

Počítače neboli informatika se na základních školách učí 45 minut týdně v jednom ročníku na prvním a v jednom ročníku na druhém stupni. Žáci se obvykle jen stihnou naučit pracovat ve Wordu, v Excelu či vytvořit prezentaci. To se má brzy změnit. V „nové“ informatice by děti měly porozumět tomu, jak počítače myslí a pracují, aby obstály v budoucím světě, kde počítače ovlivní téměř všechna odvětví.

„Uživatelské dovednosti s počítačem by měly být přirozenou součástí ostatních předmětů. Učitelé budou vyškoleni, aby moderní technologie uměli do výuky zapojit nenásilně,“ uvádí Věra Ondřichová z ministerstva školství, která má na starosti komunikaci změn.

Více zde.

Další příspěvky