Aktuality ze vzdělávání ke dni 6. 9.

Do 20. září 2017 lze připomínkovat návrh pojetí revizí RVP

Návrh pojetí revizí rámcových vzdělávacích programů se týká předškolního vzdělávání, základního vzdělávání, vzdělávání v gymnáziích a všeobecného vzdělávání v středním odborném vzdělávání.

Zamýšlené změny mají přispět k tomu, aby děti a žáci dosahovali požadovaných výsledků učení, měli dostatek času na získání a upevnění potřebných znalostí a dovedností stejně jako na rozvoj tvořivosti. Je důležité, aby byli vybaveni dovednostmi a postoji potřebnými k celoživotnímu učení, byli připraveni řešit problémy, přizpůsobovat se změnám a vyrovnávat se s jejich dopady.

Více zde.

Jan Flaška: Největší tajemství učitelů

Občas se mě někdo zeptá, proč se člověk stane učitelem. Jako žák, student a pedagog mám 35 let zkušeností se vzdělávacím systémem, takže vám to mohu prozradit: je to různý.

Například pro některé lidi je učitelské povolání životním posláním a údělem. Srdce svých žáků si přes veškeré překážky získávají kamarádským a spravedlivým přístupem a jejich žáci se na ně v těžkých chvílích obracejí i dlouho po ukončení školní docházky. Takoví učitelé jsou vzácní a vyskytují se téměř výhradně v amerických filmech.

Více zde.

Českým dětem to pálí, v uvažování se zlepšily nejvíc

Nejen memorování, ale i zapojování dalších mozkových center se v hlavičkách drobotiny upravilo. České děti udělaly za posledních deset let velký pokrok v matematických dovednostech a světu dokázaly, že jim to pálí. Ve schopnostech týkajících se matematického uvažování se zlepšily nejvíce ze všech sledovaných zemí.

Co všechno se podílelo na výrazné změně ve výsledcích žáků, lze jen těžko vypočítat. Jisté však je, že školy mají dnes k dispozici modernější učebnice a i kantoři mají více šancí na pedagogický rozvoj. „Je to učebnicemi, ve kterých přibývá úloh zaměřených na samostatné myšlení a uvažování. Je to ale i různými formami a metodami práce učitelů,“ popsala Právu Zuzana Tomsová, ředitelka ZŠ náměstí Míru Nový Bor na Liberecku. Podle ní se totiž také stále zdokonaluje systém dalšího vzdělávání učitelů, kteří mají dnes na výběr z více možností, kde se nechat proškolit o novotách. „A to je pak znát i na těch dětech,“ dodala.

Více zde.

Letní prázdniny od června a vysvědčení před Vánocemi, navrhuje učitel

Návrh pedagoga chebského gymnázia Milana Kůtka zcela změnit zaběhlý systém školních prázdnin vyvolal souhlasné i odmítavé reakce. Podle něj by letní prázdniny byly kratší a začínaly už v červnu, delší by mohly být prázdniny podzimní i vánoční. Pod stromečkem by navíc školáci už měli vysvědčení.

Jestli je to téma silné, tak se prosadí samo. A pokud se tím začne zabývat učitelská a rodičovská veřejnost, tak to bude ta nejlepší cesta. Mně osobně vadí, že se tahle moje myšlenka spojuje se zájmy cestovních agentur. Tady jde o něco jiného a ukazuje se, že jsem asi trefil hřebíček na hlavičku, protože téma prázdnin se dotýká všech. Žáků i jejich rodičů či prarodičů. A učitelů, samozřejmě. Ale aby na ministerstvo šel jeden dopis jednoho učitele, to nemá smysl.

Více zde.

Další příspěvky